Galvanische behandeling manifolds zonder nabewerking! | Galvano Hengelo

Galvanische behandeling manifolds zonder nabewerking!

Behandeling met zink-nikkel zonder vervuiling

Hydraulische systemen worden steeds complexer, de werkdrukken hoger en het aantal aan te sturen actuatoren steeds groter. Binnen de hydraulische sector heeft dit geleid tot de opmars van manifolds en, al dan niet modulaire, stuurschuiven met geïntegreerde functies. Galvanische behandeling met zink-nikkel garandeert dat de componenten ook onder extreme omstandigheden hun functie probleemloos kunnen blijven vervullen.

In de agrarische sector zijn het dierlijke en kunstmest, herbiciden en pesticiden, in de mobiele sector is het strooizout, in de offshore en olie & gas is het zout. Voor laatstgenoemde categorie komen daar vaak nog hoge omgevingstemperaturen bij, die ook in de industrie in meer algemene zin, al dan niet gecombineerd met schoonmaakmiddelen, voor uitdagende omgevingscondities voor manifolds en stuurschuiven zorgen. Het behandelen tegen corrosie van manifolds en stuurschuiven is niet nieuw. Het beschermen van manifolds door middel van een coating (natlakken – vaak een meerlaagssysteem) is een mogelijke optie. Los van de kosten, levert dit in de praktijk vaak onvoldoende bescherming op. Bovendien is het niet eenvoudig om bijvoorbeeld tijdens onderhoud het hydraulisch systeem zonder vervuiling van onder andere verfdeeltjes te de- en monteren. Vaak is juist een hoge corrosiebestendigheid in relatie tot de bedrijfszekerheid van het hydraulische systeem een eis en moet vervuiling bij montage en demontage worden voorkomen.

Verzinknikkelen - Galvano Hengelo

Zink-nikkellagen

Werd in het verleden vooral zink en chemisch nikkel toegepast, inmiddels is een duidelijke verschuiving naar zink-nikkel waarneembaar. Een logische stap want de laagdiktes die je bij zink of nikkel nodig hebt om enige serieuze bescherming tegen rode roest te hebben (meer dan 250 uur in een Neutral Salt Spray-test (NSS) bedragen al gauw 30 μm of hoger. Dit geeft direct het de nog te monteren hydraulische componenten of niet meer passen of niet meer correct functioneren. Vaak worden deze aansluitgaten na de behandeling weer nabewerkt: onnodig kostenverhogend met risico op vervuiling van het product. Bovendien wordt een deel van de laag verwijderd met verlies van de gewenste corrosiebescherming.

Beïnvloeden laagdikte

Daarentegen laat een galvanisch op het metalen product opgebouwde zink-nikkellaag van 5-15 μm met een aandeel van 12-16 % nikkel en de rest zink een bescherming tegen rode roest van minimaal 1000 uur onder NSS-testomstandigheden zien. Een groot voordeel is dat de laagdikteopbouw in de aansluitgaten door juiste procesinstellingen en producthandeling zodanig te beïnvloeden is dat de laagdikte in het inwendige gat zeer snel naar 0 μm afloopt. Zo kunnen zonder problemen schroefdraadverbindingen en gaten met passingen zonder corrigerende maatregelen binnen de toleranties worden gehouden. Bovendien is de galvanische laag een uitstekende hechtlaag voor een eventuele (cosmetische) verflaag.

Boringen en kanalen

Een grote uitdaging is het beschermen van de niet behandelde oppervlakten van manifolds. Alle inwendige kanalen in een manifold zullen doordat deze niet direct in het spanningsveld tussen anode en kathode staan, geen neerslag van zink-nikkel kennen. Maar ze worden wel gedurende het proces blootgesteld aan de verschillende behandelvloeistoffen die bij een standaard procesbehandeling direct zal leiden tot rode (vlieg)roest. Iets wat bij dit soort producten absoluut moet worden voorkomen. Galvano Hengelo BV is ongeveer tien jaar geleden begonnen met het behandelen van hydraulische manifolds en stuurschuiven. Het bedrijf heeft zich hier inmiddels helemaal op toegelegd. Inmiddels worden manifolds, stuurschuiven, inschroefcomponenten – zoals cartridges en pluggen – cilinderbuizen en stanggeleidingen (kopmoeren) galvanisch behandeld met zink-nikkel. Het bedrijf heeft een uitgebreid getest proces ontwikkeld, vermarkt onder de naam Protalloy, waarmee hydraulische componenten zuiver en gaaf uit het behandelingsproces komen, dus zonder corrosie en vervuiling van de inwendige boringen en kanalen. Om het proces nog verder te optimaliseren en ook de steeds complexer wordende manifolds te kunnen behandelen, is Galvano op dit moment gestart met het actief roteren van manifolds gedurende het galvaniseerproces. Een groot voordeel hiervan is dat de spreiding van de laagdikteopbouw nog verder verbeterd kan worden en tevens een doorspoeling van blinde gaten, waarin bij een standaard behandeling geen vloeistof circuleert, kan worden bewerkstelligd.

Meer lezen? Lees het volledige whitepaper hieronder.

Bron: Constructeur