Galvano Hengelo

De beste bescherming tussen de gaten!

Hydraulische systemen worden steeds complexer, de werkdrukken hoger en het aantal aan te sturen actuatoren steeds groter. Hiermee zien we binnen de hydraulische sector een blijvende opmars van manifolds en, al dan niet modulaire, stuurschuiven met geïntegreerde functies. Ook het toepassen van deze manifolds en stuurschuiven gebeurt onder steeds extremere omstandigheden. Hierbij valt te denken aan de agrarische sector (dierlijke- en kunstmest, herbiciden, pesticiden), de mobiele sector (strooizout), offshore (zout), olie & gas (zout/hoge omgevingstemperaturen) en industrie (schoonmaakmiddelen, hoge omgevingstemperaturen).

Het beschermen van de manifolds door middel van een coating (natlak, vaak een meerlaagssysteem) is een mogelijke optie, maar is vaak duur, biedt in de praktijk vaak niet afdoende bescherming en geeft bij demontage (onderhoud/revisie) vaak veel problemen om het hydraulische systeem zonder vervuiling (o.a. verfdeeltjes) te de- en te monteren. Vaak is een hoge corrosiebestendigheid van het manifold een eis in relatie tot bedrijfszekerheid van het hydraulische systeem en wil men vaak ook een oplossing voor het voorkomen van vervuiling bij de bovengenoemde de- en montage.

Zink-nikkel behandeling Manifolds
Manifolds gedurende het galvaniseerproces

Galvano Hengelo is ongeveer 10 jaar geleden begonnen met het behandelen van hydraulische manifolds en stuurschuiven en heeft zich hierin inmiddels volledig gespecialiseerd. Vandaag de dag worden manifolds, stuurschuiven, inschroefcomponenten (o.a. cartridges, pluggen), cilinderbuizen en stanggeleidingen (kopmoeren) met zink-nikkel behandeld onder de naam Protalloy®.

Het behandelen tegen corrosie van manifolds en stuurschuiven is niet nieuw. Werd in het verleden vooral zink en chemisch nikkel toegepast, inmiddels zien we steeds meer een verschuiving naar zink-nikkel (Protalloy®). Een logische stap. De laagdiktes die je bij zink of nikkel nodig hebt om enige serieuze bescherming tegen rode roest te hebben (meer dan 250 uur NSS, Neutral Salt Spray test) bedragen al gauw 30 μm of hoger. Dit geeft direct het ongewenste neveneffect van een laagdikte aangroei in aansluitgaten met nauwkeurige passingen waardoor de nog te monteren hydraulische componenten of niet meer passen of niet meer correct functioneren. Vaak worden deze aansluitgaten na de behandeling weer nabewerkt: onnodig kostenverhogend, risico op vervuiling van het product en een deel van de laag ben je weer kwijt met daardoor verlies van de gewenste corrosiebescherming. Daarentegen laat een zink-nikkel laag (dit is een galvanisch op het metalen product opgebouwde legeringslaag met een aandeel van 12-16% nikkel en de rest zink) van 5-15 μm een bescherming tegen rode roest van minimaal 1.000 uur onder NSS test omstandigheden zien. Uiteraard is deze galvanische laag Cr6 vrij en is een uitstekende hechtlaag voor een eventuele (cosmetische) verflaag.’

Aanvragen zoutsproeitest samplebox 

Een ander groot voordeel is dat de laagdikte aangroei in de aansluitgaten door juiste procesinstellingen en producthandeling zodanig te beïnvloeden is dat de laagdikte opbouw in het inwendige gat zeer snel naar 0μm afloopt. Hierdoor is men in staat zonder problemen schroefdraadverbindingen en gaten met passingen zonder corrigerende maatregelen binnen de toleranties te houden. Een grote uitdaging is het beschermen van de niet behandelde oppervlakten van de manifolds. Ivo Willemsen, Algemeen Directeur Galvano Hengelo, licht toe: ‘Alle inwendige kanalen in een manifold zullen doordat deze niet direct in het spanningsveld tussen anode en kathode staan, geen neerslag van zink-nikkel kennen. Echter worden ze wel gedurende het proces

bloot gesteld aan de verschillende behandelvloeistoffen die bij een standaard procesbehandeling direct zal leiden tot rode (vlieg) roest. Iets wat bij dit soort producten absoluut not done is. Door uitgebreid testen is Galvano Hengelo erin geslaagd een proces te ontwikkelen waarmee hydraulische componenten zuiver en gaaf uit het behandelingsproces komen; dus zonder

corrosie en vervuiling van de inwendige boringen en kanalen.’

Bron: Automation Magazine

Meer weten? Lees het volledige artikel hieronder.